Consistent blijven in Canva

Je herkent het vast: je social media posts zien er elke keer nét iets anders uit, je flyers missen samenhang, en je logo heeft steeds weer een andere kleur. Dit soort kleine missers doen flink afbreuk aan de uitstraling van jouw merk. Gelukkig kun je met een paar slimme stappen consistent blijven in Canva en zorgen voor een mooie, uniforme uitstraling in al je ontwerpen. Hoe? Dat vertel ik je in dit artikel!

Richt je merkencentrum in

Dit is de belangrijkste stap in het consistent blijven binnen Canva. Bepaal je branding en richt deze vervolgens ook volledig in, in Canva.

Dat betekent dat je een aantal kleuren kiest die goed bij elkaar passen. 5 of 6 is vaak voldoende. Als je zelf je branding wil bepalen, kun je hiervoor tools gebruiken zoals coolors.co of inspiratie op doen via Pinterest.

In Canva kun je vervolgens in je merkencentrum via een gratis account 3 kleuren toevoegen. Kies je voor een betaald account? Dan kun je zoveel kleuren toevoegen als je wil. Hieronder zie je hoe ik mijn kleuren ingericht heb in Canva. Naast de hoofdkleuren voeg ik ook altijd zwart en wit toe, omdat dit ervoor zorgt dat je snel en efficiënt werkt.

Branding Kleuren in Canva van Yvette Smit

Bepaal ook welke lettertypes je wil gebruiken voor je koppen, je subkoppen en je platte tekst. Zo heb ik gekozen voor:

Della Respira als koptekst

Caveat voor subkoppen

Quicksand voor platte tekst

Deze lettertypes richt je ook in bij jouw merk. Zo zorg je ervoor dat je niet steeds weer gaat zoeken naar wat er past bij jou, maar dat je een consistente uitstraling hebt en houdt binnen alles wat je in Canva maakt. En als je slim bent, voer je dit ook door op je website ;-).

Kies vaste elementen

Naast het gebruik van vaste kleuren en vaste lettertypen, is het ook slim om vaste elementen te kiezen die je steeds weer terug laat komen in jouw uitingen. Dit kan al iets simpels zijn als overal kiezen voor afgeronde hoeken. Zowel in knoppen als foto’s en binnen je Social Media posts. 

Maar het kan ook een element zijn zoals een hart, een huis, een vogel of iets anders wat past bij jouw bedrijf. Door dit element steeds terug te laten komen, creëer je op een simpele manier een goede herkenbaarheid van jouw merk. 

Maak je eigen templates

Nu je kleuren, lettertypes en elementen hebt, is het verstandig om vaste templates te maken die je steeds opnieuw kunt gebruiken. Dit zorgt er niet alleen voor dat je snel kunt werken, het zorgt ook voor die consistente uitstraling en herkenning van je merk. 

Maak bijvoorbeeld Social Media Templates voor een foto, voor 3 foto’s, voor een review, een aankondiging of een agenda. Vervang in de templates de beelden en de inhoudelijke tekst en je bent klaar met jouw nieuwe post. 

Hierdoor werk je lekker snel en kun je de energie stoppen in de inhoud, in plaats van steeds opnieuw bepalen hoe het er uit moet komen te zien.

Niet alles zelf doen?

Denk je na het lezen van dit blogartikel ja, ja, ja? Zie je wat je moet doen maar heb je vervolgens toch moeite om het daadwerkelijk uit te voeren? Overweeg dan eens de workshop Canva voor Social Media te volgen. In deze workshop ga jij aan de slag met jouw uitstraling op Social Media. Je maakt je eigen unieke templates – waar ik je uiteraard mee help. Je richt je Instagram profiel in, maakt een banner voor je Facebook pagina, zet je highlights duidelijk op en maakt een content brainstorm en planning zodat je voortaan precies weet wat je online kunt posten.