Consistent zichtbaar zijn op Social Media is echt niet zo lastig als je nu misschien denkt. Ik ga je in dit artikel praktische tips geven om ervoor te zorgen dat ook jij consistent zichtbaar bent, zonder dat je steeds weer twijfelt over wat je nu weer moet posten.
De basis: een goed werkend systeem
Zoals met alles in het leven, krijg je pas iets consistent gedaan als het onderdeel wordt van je dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse routine. Een goed werkend systeem helpt je daarbij. Ik gebruik (uiteraard!) Canva hiervoor.
Met Canva kun je niet alleen je visuals maken, maar ook je teksten schrijven, een planning bewaken en brainstormen (ook met je opdrachtgever). Door één systeem goed te gebruiken, maak je het jezelf een stuk makkelijker.
Geen gezoek meer naar waar dit of dat ook al weer stond. Een tekst werk je direct uit met een visual en andersom. Zo hou je jouw Socials overzichtelijk en efficiënt.
Maak een content kalender
Als je daadwerkelijk content gaat maken, is niets zo vervelend als niet weten waar je over moet schrijven of vertellen. Een content kalender helpt je hierbij.
Neem 15 minuten de tijd (en zet ook echt een timer!) om op papier of in een Canva Whiteboard een complete mindmap te maken. Hierin zet je alles waar jij ook maar enigszins iets over te vertellen hebt binnen jouw bedrijf. Dit kan zowel zakelijk zijn als privé.
Alles mag hierin voorbij komen, schrijf vooral dingen op zonder te oordelen of je daar iets over wil vertellen of niet. Dat komt later nog wel.
De mindmap is bedoeld om je hoofd leeg te maken. Zijn de 15 minuten voorbij? Dan ga je kijken wat je opgeschreven hebt en hoe je dit kunt vertalen naar content.
Die content zet je vervolgens in een content kalender, zodat je precies weet waar jij over wil vertellen. Daarna hoef je het enkel nog te doen!
Plan je tijd in & batchen maar
Tussendoor even een postje tikken werkt niet. Geloof mij.
Veel beter plan je om de week 2 – 3 uur in je agenda om aan de slag te gaan met je Socials.
Schrijf je teksten, maak je visuals en zorg ervoor dat het een kloppend geheel is. Dat is een stuk makkelijker als je alles in één keer schrijft, dan als je steeds kleine beetjes schrijft.
Bewaar je teksten een dag en neem ze dan mee naar het voorleeskamertje. Oftewel; lees de tekst hardop voor en check of het lekker klinkt. Als het goed klinkt, leest het ook makkelijk weg.
Nadat je helemaal tevreden bent over je visuals, je gemaakte reels en je teksten, plan je de content in via een systeem.

Canva Content Pakket
Ik ontwikkelde het Canva Content Pakket; mijn unieke werkwijze om snel, efficiënt, goede content te maken.
Het pakket bevat een mindmap, een jaarplanning, een visuele planning, een maandoverzicht en een analsye document om écht te weten welke content goed scoort.
Gebruik een inplantool om consistent zichtbaar te zijn op Social Media
Als je alles voorbereid hebt, wil je jouw Socials ook lekker afronden. Losse eindjes en openstaande acties zorgen ervoor dat jij alsnog niet consistent zichtbaar bent op Social Media.
Maak daarom gebruik van een inplan tool. Binnen Canva vind je er één, maar die is beperkt. Je kunt geen reels inplannen of carrousels.
Ook de inplantool van META is een gratis optie. Deze heb ik gebruikt voor opdrachtgevers, maar werkte voor mij niet overzichtelijk of snel.
Daarom koos ik voor Metricool. Een overzichtelijk systeem waarin ook de analyse van je content en groei op Social Media lekker zichtbaar is. Daarnaast kun je zien hoe jouw concurrent ‘scoort’ op Social Media. Dit geeft je snel inzicht in hun groei versus jouw eigen inzet.
Je kunt gratis gebruik maken van Metricool. In de gratis versie kun je 50 content stukken per maand plannen. Daar kom je al een heel eind mee! Zelf koos ik voor de betaalde versie, zodat ik meerdere bedrijven in één account kan beheren en ook op LinkedIn kan posten.
Is het iets voor jou? Probeer Metricool gratis uit via onderstaande knop; mocht je overgaan naar een betaald account krijg ik daar een kleine vergoeding voor.