Je website in beweging houden? Ga bloggen!

Wil jij meer mensen naar je website krijgen zonder allerlei kosten uit te geven aan advertenties? Zit jij in een niche waarbij het lastig is om organisch bovenaan te komen staan met je website? Dan is bloggen hét middel om jouw website toch hoog in de zoekresultaten te krijgen én meer verkeer naar je website te krijgen.

Wat is bloggen?

Bloggen is wat ik hier ook doe. Een pagina/bericht/verhaal met informatie over een specifiek onderwerp. Als je kijkt naar de verschillende blogs die ik schrijf zie je dat die altijd te maken hebben met het onderwerp waar ik voor sta; de online zichtbaarheid van jou als ondernemer.

Een blog bericht geeft jou alle ruimte om uitgebreid op een onderwerp in te gaan. Waar je op Social Media beperkt bent tot een kort stukje tekst en je op je ‘gewone’ pagina’s geen enorme lappen tekst wil hebben, biedt een blog je de ruimte om verschillende onderwerpen (nog) uitgebreider te bespreken. Bijkomend voordeel? Op alle inhoud van dat blog kun jij vervolgens weer organisch gevonden worden in zoekmachines. Hiermee scoort jouw website dus goed in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google.

Waar kun je over bloggen?

Alles.

Dat is wel heel makkelijk he? Het beste blog je over onderwerpen die jouw ideale klant bezig houden.

Ben jij bijvoorbeeld kapster? Dan kun je bloggen over de verschillende stijlen die er zijn, je kunt tips geven voor krullend of juist stijl haar, je kunt jouw mening geven over een trend of je kunt bijvoorbeeld verschillende föhns met elkaar vergelijken die jouw klant thuis zal gebruiken.

Ben je fotograaf? Dan kun je bloggen inzetten om je portfolio te laten zien waarbij je naast een breed aanbod foto’s ook verteld hoe zo’n dag gaat. Dit zorgt ervoor dat mensen direct een beleving krijgen bij een fotoshoot met jou. Of je blogt over tips voor een familieshoot, tips voor je bruiloft, tips voor een zakelijke shoot; net wat jij aanbiedt in diensten. 

Ben je Online Business Manager en hou jij je bezig met de zichtbaarheid van ondernemers? Dan kun je bloggen over Canva, het maken en onderhouden van je website, tips voor branding shoots, je favoriete software en nog veel meer ;-).

Je ziet al; voor iedereen zijn er andere onderwerpen interessant om over te bloggen. Bedenk vooral wat jouw ideale klant wil weten en steek daar op in.

Onderwerpen vinden

Misschien wil je wel starten met bloggen maar mis je nog wat inspiratie. Dan adviseer ik je om een mindmap te maken met alles waar jij als mens en ondernemer iets over te vertellen hebt. Dit kan heel breed zijn. Vertaal die inhoud naar een toffe blog en kijk welke blogs het meeste verkeer trekken. Dit zijn de blogs die voor jouw ideale klant het meest interessant zijn. 

Ook kun je op Social Media vragen wat mensen het meest interessant vinden of je statistieken bekijken op je Socials om te zien welke post het inhoudelijk goed doet. Misschien kun je daar nog wel meer en/of uitgebreider over vertellen op je website in een blog. Zo hergebruik je de content die je al gemaakt hebt en kost het je dus ook minder tijd & moeite om een blog te maken.

Andersom werkt dat natuurlijk ook heel goed en kun je jouw blog weer gebruiken als de basis voor Social Media. Op die manier verbind je steeds weer je website met je online zichtbaarheid op Social Media en ondersteun jij je eigen merk en bedrijf. Een win/win situatie toch?