Verschillende soorten Instagram posts

Posts, stories, carrousels, reels en highlights. Er zijn veel verschillende soorten Instagram posts die ieder een eigen doel hebben. Wat is nu wat en waar zet je ze voor in? En nog belangrijker; welk formaat zijn ze?

Instagram posts; de basis posts

De meest simpele en meest voorkomende type content op Instagram is de post. Een post is 1 afbeelding, in de maat 1080 px x 1350 px. Een staand formaat. Een post komt op je feed te staan en kan dus langere tijd bekeken worden door jouw volgers. 

Een post is de makkelijkste manier om content te plaatsen, omdat je slechts één afbeelding nodig hebt. Je zet daar een tekst bij en je bent klaar. Het is dus een simpele manier om zichtbaar te zijn. 

Hieronder twee voorbeelden van posts.

Carrousels

Carrousels zijn meerdere losse afbeeldingen die je in één bericht (post) plaatst. Je kunt er doorheen scrollen om de afbeeldingen te zien, dat zie je ook hieronder in de voorbeelden.

Ook een carrousel is een makkelijke manier om online zichtbaar te zijn. Het geeft je ruimte om meer te vertellen in de visuals dan de losse posts. Het is daarmee ideaal voor posts als ‘zo werk jij de komende maand met mij’ of ‘deze diensten bied ik aan’. Maar ook voor tutorials zijn ze perfect.

Carrousels blijven langere tijd op je feed staan en hebben ook de maat 1080 px bij 1350 px.

Wat je steeds vaker ziet, zijn doorlopende carrousels. Dat is een carrousel waarin je een naadloze overgang hebt van de ene naar de andere post. Dit geeft een nog mooiere beleving dan losse posts. Als je eenmaal weet hoe je die moet maken, zijn ze super interessant om steeds weer opnieuw te gebruiken op je Instagram feed.

Reels op Instagram

Video content doet het steeds beter. Dat zie je op TikTok en bij de reels van Instagram. Als je veel nieuwe mensen wil bereiken, werken reels het beste. Een variatie van informatieve reels en grappige of confronterende reels werkt hierin heel goed. 

Reels zijn voor veel ondernemers lastiger; misschien ook wel voor jou. Omdat je het bijvoorbeeld lastig vindt om met je gezicht op de camera te komen, of omdat je niet goed weet wat je moet vertellen.

Daarin kan ik je slechts één tip geven; doe het gewoon. Probeer uit, test wat er voor jou werkt, experimenteer en ga ook eens een andere kant op. Je weet pas of je er goed in bent, als je het eenmaal doet.

Reels staan op je feed en hebben de maat 1080px x 1920px. Ze zijn dus langer dan posts of carrousels. Hou hiermee ook rekening op het moment dat je jouw content filmt, sommige telefoons gebruiken een kleiner formaat met filmen.

Neem mensen mee in je stories

Stories zijn precies dat. Verhalen waarin jij de mensen meeneemt. Stories hebben veel mogelijkheden, zo kun je een aftelknop gebruiken om naar een bepaalde datum af te tellen of je kunt een link plaatsen in het verhaal. Daarnaast staan stories bovenaan in je account zodra je Instagram opent. Het is daarom voor veel mensen een makkelijke manier om ‘even’ te kijken op Social Media. Zet je stories dus zeker in.

Posts, carrousels en reels die je maakt, kun je ook delen in je stories. Om er zo meer aandacht aan te geven. Probeer dit wel altijd te combineren met nog wat meer informatie, een leuke aanleiding of iets anders. 

Stories staan slechts 24 uur op je profiel, daarna verdwijnen ze in het archief. Je kunt daardoor andere content delen dan wat je in je feed wil hebben staan. 

Stories hebben de maat 1080 px x 1920 px. Dit is dus ook weer beeldvullend, net als reels. Hou er daarom met het maken van foto’s rekening mee dat je ze echt beeldvullend maakt. 

Probeer bij stories dus altijd een reeks te plaatsen, die op elkaar aansluiten en waarbij je mensen meeneemt in je dag, in waar je mee bezig bent of wat er nu bij jou gebeurt.

Hieronder zie je een voorbeeld van 6 stories die ik op dezelfde dag plaatste. Om mensen mee te nemen in mijn dag maar ook om mensen eraan te herinneren wat ik voor ze kan betekenen.

Wil je stories langer laten zien op je feed? Dan kan dat. Je kunt een highlight (hoogtepunt) aanmaken, waarin je stories kiest die je laat zien.

Meer leren over Social Media?

Ga dan aan de slag met de online social media cursus ‘Moeiteloos content creëren met Canva‘. Je kunt direct starten of wachten en meedoen aan de volgende ronde van het groepsprogramma.