In een tijd waarin social media overal aanwezig is, vraag jij me misschien wel af of je als ondernemer nog een website nodig hebt. Het antwoord? Absoluut!
Een eigen website is je online visitekaartje en biedt een centrale plek waar klanten alles over jouw diensten en expertise kunnen ontdekken. In dit blog artikel leg ik je uit waarom een eigen website belangrijk is voor iedere ondernemer die wil groeien.
Je Online Zichtbaarheid & Betrouwbaarheid
Een website versterkt je geloofwaardigheid als ondernemer. Mensen zoeken online naar informatie voordat ze een dienst of product aanschaffen. Met een eigen website kom je direct professioneel over en vergroot je de kans dat potentiële klanten jou serieus nemen.
Je Social Media laat hierin al veel zien, maar daarin kan jouw content snel ondersneeuwen ten opzichte van concullega’s die hetzelfde doen maar meer en vaker zichtbaar zijn. Op Social Media is er steeds weer de drang van nieuwe content en online beschikbaar zijn. Een goed ingerichte website is veel meer tijdsbestendig en zorgt op de lange termijn voor meer klanten zonder dat je steeds online moet zijn.
Een eigen plek op het Internet
Hoewel social media geweldig is voor zichtbaarheid, ben je afhankelijk van de algoritmes en regels. Met een website heb je volledige controle over hoe je je merk presenteert en wat er te zien is. Het is jouw eigen stukje internet waar je altijd aanwezig bent.
Daarnaast is er veel meer ruimte om jouw ideeën te uiten. Neem bijvoorbeeld een blogartikel, hier is veel meer plek om te schrijven over hoe jij dingen doet, wat je belangrijk vindt, waar jij voor staat als ondernemer en meer. Je neemt echt je eigen ruimte in met jouw persoonlijke website.
Vindbaarheid in zoekmachines
Een website maakt je langdurig vindbaar in zoekmachines zoals Google. Door SEO toe te passen, wordt je sneller gevonden door jouw potentiële klant. Je bereikt een breder publiek dan alleen via social media.
Informatie voor iedereen beschikbaar
Veel mensen stappen weer af van Social Media of zetten er – net als ik – timers op zodat je niet eindeloos gaat doom scrollen. Een website daarentegen zoek je bewust op, op het moment dat jij bereid bent te gaan kopen. Jouw website is 24/7 online, ook als jij lekker op vakantie bent en even niets wil delen vanaf je strandstoel.
Je website is dan je beste vriend en werkt als een medewerker voor je. Alle informatie is vindbaar, er is de mogelijkheid een directe aankoop te doen of een kennismaking in te plannen op het moment dat jij weer thuis bent. Je hoeft dus niet actief te zijn om tóch je diensten en producten te verkopen.
Inzichten over Je Klanten
Een website biedt waardevolle inzichten in het gedrag van je bezoekers. Gratis tools zoals Google Analytics of Hotjar geven je data over hoeveel bezoekers je hebt, welke pagina’s populair zijn en hoe lang bezoekers blijven. Deze informatie helpt je om je website te optimaliseren. Een heatmap van Hotjar zie je hieronder als voorbeeld. Je kunt hiermee zien waar geklikt wordt door jouw bezoekers.
Daarnaast kun je deze informatie ook weer gebruiken voor het verbeteren van jouw Social Media posts. Je ziet welke content interessant is voor je bezoekers en kunt hier actief op inspelen.
Waarom een eigen website belangrijk is en geen luxe? Het is een essentiële stap voor iedere ondernemer die online wil groeien en zichzelf professioneel wil presenteren.
Vind je het lastig om te starten aan je website? Begin dan klein en maak een moodboard in Canva. Doe inspiratie op en kijk waar jij gelukkig van wordt en welke sites goed bij je passen. Daarna kun je zelf je website gaan bouwen of dit uitbesteden aan een professional (like me!).
Wil je zelf aan de slag maar wel met een beetje hulp? Kijk dan eens naar de Workshop ‘Bouw je website in 1 dag’. Hierin help ik je om jouw website te maken, terwijl je ondertussen alle kennis in huis haalt om je website te veranderen, te updaten en te onderhouden. Je bent daarna nooit meer afhankelijk van een webbouwer!