We weten als ondernemer allemaal dat het belangrijk is om doelen te stellen voor onszelf. Maar hoe doe je dat nu en waar kijk je naar? Hoe creëer je een haalbaar doel én zorg je dat je dat doel ook haalt? Ik neem je mee in hoe ik dit doe, en als je wil kun je mijn gratis Excel document aanvragen waarmee jij alleen nog de cijfers hoeft in te vullen om jouw financiële doelen als ondernemer te kunnen stellen.
Omzet doel? Bullshit.
Een omzetdoel stellen. Dit is misschien wel één van de lastigste doelen om te stellen en daarom tackelen we hem gelijk.
Want een doel van 250k is iets wat je veel op Social Media voorbij ziet komen. Maar is dat voor jou wel haalbaar, interessant en het juiste doel om te stellen?
Ik stel mijn omzetdoel eigenlijk precies andersom in. Ik kijk namelijk eerst naar de winst die ik wil behalen, daarna bereken ik wat ik aan kosten wil uitgeven en daaruit komt een omzetdoel per jaar. Vervolgens splits ik die naar doelen per maand.
Eerst ik, dan de rest...
Bij het stellen van mijn omzetdoel begin ik met mezelf. Wat heb ik nodig om gelukkig te ondernemen? Want alleen als ik de resultaten behaal waar ik gelukkig van wordt, blijft ondernemen leuk. Ben ik een leuk mens, een leuke partner, een leuke moeder. Voor mij essentieel om te blijven ondernemen.
Dus kijk ik naar wat ik als privé opname nodig heb om iedere maand mijn huis, boodschappen, kleding, kinderopvang, uitjes en sauna bezoeken kan betalen. Hierbij hou ik een min en een max aan. De min is wat ik écht nodig heb omdat ik anders een financieel privé probleem heb, de max is waar ik mij comfortabel bij voel.
Voor mij persoonlijk ligt dit tussen de 2200 – 3000. Dit is voor iedereen anders. Er is een groot verschil in hoe je woont, of je alleen bent of een partner hebt, etc. etc..
Op jaarbasis is dit dus tussen 26.400 en 36.000. Dat is de basis waar ik van uit ga. Vervolgens kijk ik naar de 2e stap. Welke winst heb ik nodig in mijn bedrijf?
Winst? Of investeringen, ziektekosten, pensioen, inkomstenbelasting?
Mensen die in loondienst zijn vergeten nog weleens dat winst meer is dan je privé inkomsten. Vanuit die winst betaal je namelijk heel wat zaken:
- Investeringen in je bedrijf en jezelf als ondernemer (die geen kosten zijn om je bedrijf up-and-running te houden)
- Opbouw van je pensioen
- ZVW potje, zodat je die aanslag makkelijk betaald
- Inkomstenbelasting, zodat je die aanslag makkelijk betaald
- Onvoorziene kosten
- Buffer voor bijvoorbeeld ziekte, afwezigheid, etc..
Wil jij aan de slag met een business coach dit jaar of volgend jaar? Dan zul je daar met je omzetdoel rekening mee moeten houden. Zodat je vol in het traject kan gaan zonder dat je stress hebt over of je dat geld terugverdient. Ondernemen vanuit stress levert je namelijk vooral meer stress op en zorgt ervoor dat je juist geen resultaat behaalt.
Wil jij een toffe opleiding doen, je verdiepen in een systeem, een ondernemers cursus volgen? Ook die kosten – als ze wat hoger liggen – moet je meenemen in jouw ‘winst’ potje. Want van iets anders ga je ze niet betalen. Heb je die kosten niet voorzien? Dan wordt het dus krap.
Dus nadat je bepaald hebt wat jouw privé opname is, tel je daar voldoende bij op om alle kosten van bovenstaande rijtje te kunnen betalen. Ga uit van ongeveer 15% van je privé opname. Natuurlijk is dit percentage afhankelijk van wat je zelf wil opbouwen in bijvoorbeeld pensioen, hoe groot je buffer moet zijn voor ziekte, etc..
Hou daarnaast via de site van de belastingdienst in de gaten wat de te verwachte kosten zijn voor je premie zvw als ondernemer en je inkomstenbelasting. Hier zijn rekentools voor die je het beste toepast op jouw persoonlijke situatie.
Kosten, kosten, kosten...
Als je al even onderneemt weet je waarschijnlijk dat je kosten per maand nog weleens kunnen verschillen. Schaf je software, hosting, externe diensten, etc. in? Dan heb je soms jaarbetalingen. Je kunt dit boekhoud technisch verdelen over de maanden waar de kosten over gaan, maar dat maakt geen verschil in het moment van afschrijven. Het gaat er in dit artikel vooral over of jij inzichtelijk hebt wat je nodig hebt om de rekeningen te betalen als ze komen.
Weten welke kosten je hebt is simpelweg een kwestie van alles onder elkaar zetten. Je vaste kosten heb daarmee direct inzichtelijk én je hebt een overzicht wanneer welk (groter) bedrag afgeschreven wordt (voor bijvoorbeeld software, hosting, etc.).
Vervolgens reken je nog een percentage voor onvoorziene kosten. Ik tel hier 30% bij op. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld een marketing campagne die je toch besluit te doen maar niet voorzien had.
Daar is dat omzetdoel!
Nu je alle onderdelen (privé opname, winst, kosten) onder elkaar hebt gezet, zie je wat je nodig hebt aan omzet om je bedrijf gezond te runnen. Dit is het doel waar ik jaarlijks naar streef. Dat doel is een jaarbedrag; dat is niet heel lekker rekenen. Daarom vertaal ik het doel naar een maanddoel (simpelweg het totaal / 12 maanden). Dit is alvast een streven. Maar; het houdt geen rekening met mijn vakanties. Juli/augustus is schoolvakantie, dat is een periode waarin ik weinig wil werken. Daar hou ik bij het stellen van mijn maanddoelen al rekening mee.
Ik bepaal van te voren hoeveel weken ik idealiter vrij ben ieder jaar. Bij mij staat dat op 12 weken (gelijk aan de kinderen). In de praktijk is dat vaak minder, maar ik wil de vrijheid voelen om die 12 weken vrij te zijn. Dat krijg ik alleen voor elkaar als ik hier in mijn doelen al rekening mee houd.
Dus reken ik niet alleen uit wat mijn doel per maand is, ik reken ook uit wat mijn doel per week is, rekening houdend met mijn 12 vrije weken (dus: omzetdoel / 40). Dit wekelijkse streven geeft mij veel meer houvast. Als laatste kijk ik in een jaar vooruit; in welke maand werk ik veel en in welke maand weinig?
Ik vertaal dat naar een aantal weken per maand. Dat zet ik in mijn rekenoverzicht en daarmee komt het bedrag naar voren wat iedere maand mijn streefbedrag is. Zowel minimaal als maximaal (hoewel maximaal natuurlijk altijd hoger kan en mag ;-)).
Mijn rekenmodel gratis gebruiken?
Dat mag, je kunt hem aanvragen via het formulier. Je krijgt hem dan direct in je inbox, inclusief een video waarin ik je laat zien hoe ik hem invul. Dan heb je nog iets meer context en begrijp je het overzicht.
De cellen van de Excel zijn niet beveiligd, zodat jij – als je die kennis hebt – zelf verder kunt rekenen waar je dat wil. Wil je gewoon invullen wat ik hierboven uitgelegd heb? Vul dan de grijze cellen in op ieder tabblad. Dan komt de juiste informatie/berekening er vanzelf uit.
Ik wens je alvast heel veel succes!